Veel mensen zijn bang voor de tandarts. Er zijn vaak verschillende redenen voor. De een heeft een slechte ervaring in zijn jeugd gehad, in het bijzonder bij de jeugdtandarts (welke tegenwoordig niet meer bestaat) en dat is toch bij heel veel patiënten in slechte herinnering gebleven, de ander wordt door familie en/of kennissen bang gemaakt die ooit een nare en vooral pijnlijke behandeling bij de tandarts meetegenwoordig kan datgemaakt hebben en weer een ander is gewoon bang voor de pijn van een behandeling welke hij wellicht nog nooit gehad heeft en dus ook niet weet wat er gaat komen.

Maar ik kan iedereen gerust stellen, bij de tandarts pijn moeten lijden is gelukkig verleden tijd!!! Door middel van plaatselijke verdoving oftewel anesthesie kan tegenwoordig vrijwel elke behandeling pijnloos uitgevoerd worden.
Afhankelijk van de soort behandeling en het te verdovende gebied bestaan er verschillende soorten verdoving. Bij elke soort anesthesie word met hele fijne naalden gewerkt waardoor de insteek van de naald nauwelijks te voelen is. Om de insteek van de naald nog meer te verzachten zou u eerst voor een oppervlakkige anesthesie kunnen kiezen. Hierbij word een verdovingsgel of-spray van tevoren op het tandvlees aan gebracht.

Bij de geleidings- en infiltratieanesthesie word via een naald verdovingsvloeistof bij de tand of kies aangebracht die behandeld moet worden. In de onderkaak word de helft van de kaak verdooft.
Bij een intraligamentaire anesthesie word er met een korte fijne naald verdovingsfloeistof rond om de tand of kies gezet tussen de wortel en het kaakbot.

Hoe voelt een verdoving aan?

Afhankelijk van de soort verdoving en de plaats van het te verdovende gebied kan
je lip en tong tintelen en het dik aanvoelen. Dit verdwijnt als de verdoving is uitgewerkt. Eet en drink geen warme gerechten of dranken totdat de verdoving helemaal is uitgewerkt, om te voorkomen dat je je verbrandt of op de lip of tong bijt. Let bij kinderen goed op of ze niet op hun tong of wang kauwen. Er kan zo een wond ontstaan zonder dat ze het doorhebben.

In uitzonderlijke gevallen werkt de verdoving niet uit. Dan kan het zijn dat er een zenuw (meestal tijdelijk) beschadigd is. Vermoed je dat dit bij jou aan de hand is? Neem dan contact op met je tandarts.
In heel weinig gevallen werkt de verdoving niet. Oorzaken kunnen een hevige ontsteking, extreme angst of alcohol- of druggebruik zijn.